Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Försäljningen av alkoholfri öl ökar internationellt

ÖL /

Clausthaler lanseras på dagligvaruhandeln i Sverige

Den alkoholfria ölen Clausthaler har hittills gått att köpa på Systembolaget i Sverige. Internationellt är alkoholfri öl en kategori som ökar och därför lanseras nu Clausthaler på dagligvaruhandeln i Sverige. Importören Ancrona hoppas på lika gott mottagande av svenskarna som på andra marknader där ölen nyligen introducerats.

Tyska Clausthaler lanserades i hemlandet 1979. Då var alkoholfri öl en ganska oansenlig produktkategori. Idag kallas dock alkoholfri öl för den största innovationen på ölmarknaden på 30 år. I Tyskland står det alkoholfria segmentet av ölmarknaden för 2,7 procent – och det är en andel som ökar. Clausthaler finns i cirka 50 länder och är marknadsledare i de flesta.

Alkoholfri öl är ett bra alternativ de gånger då det inte passar att dricka alkohol av någon anledning. Vissa gånger kan det kännas trist att ta ett glas läsk eller vatten när andra dricker öl eller vin. Då är Clausthaler perfekt, säger Barbro Dahl på Ancrona som importerar Clausthaler till Sverige.

Nyckeln till framgång för Clausthaler är att man lyckats få fram en god och bra ölsmak trots att det är en alkoholfri produkt. Clausthaler är en premiumöl som är gjord på vatten, humle och malt. Bryggningsprocessen är patenterad och tog många år att utveckla. Grundprincipen är att inte ta bort alkoholen från vanlig öl utan att förhindra jäsningen av alkohol. Hur detta konkret går till är en väl bevarad hemlighet.

Vi hoppas att Clausthaler kommer ha samma fina utveckling på den svenska marknaden som den haft exempelvis i våra nordiska grannländer, berättar Barbro.

I augusti kommer Clausthaler 33 cl flaskor att lanseras på dagligvaruhandeln till ett cirkapris på 10 kronor.

Relaterade inlägg:

  1. Intresset för tjeckisk öl ökar i takt med svenskarnas ölkunskap (15.1)
  2. Belgisk öl ökar i popularitet lett av prisbelönta Leffe Blond (15)
  3. Intresset för indisk mat ökar i Sverige (14.4)
  4. Intresset för drycker kopplade till högtider ökar (14.1)
  5. Bishops Finger nu även i dagligvaruhandeln (4.5)