Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Ny design med inspiration och enkelhet i fokus

MAT /

Rydbergs varumärke moderniseras
Livsmedelsföretaget Foodmark har vidareutvecklat varumärket Rydbergs. En
helt ny grafisk profil och designkoncept för förpackningar har tagits fram.
Målsättningen med förändringsarbetet är att tydligare positionera Rydbergs produkter som moderna, enkla, goda och inspirerande.

Den nya profilen och designen är ett steg i ett omfattande strategiskt varumärkesarbete
som påbörjades under 2001 där syftet är att modernisera Rydbergs varumärket. Foodmark har i samarbete med Jaxvall Design tagit fram en helt ny varumärkesplattform. Även en
ny grafisk profil och designkoncept för förpackningarna har utvecklats där kärnvärdena enkelhet och inspiration står i fokus.

– Slaget om konsumenten står i butiken och det räcker inte med att ha en produkt av hög kvalitet. Förpackningen måste också tydligt signalera produkt- och varumärkeslöftet, säger Anette Brolin Berg, projektledare på Jaxvall Design. Nu har Rydbergs produkter fått den design de förtjänar.

Nya förpackningar

Parallellt med varumärkesarbetet har även helt nya förpackningar utvecklats där ”Rydbergsbågen” är ett viktigt designelement som genom olika färgkoder särskiljer de olika produktgrupperna åt. De nya förpackningarna är mer tidsenliga och designade för att bättre passa konsumenternas önskemål och behov. Hänsyn har även tagits till logistik och produktion.

Förpackningarna för Rydbergs majonnäsbaserade sallader har t ex designats med bilder och enkla recept på maträtter som syftar till att intressera och inspirera konsumenterna
och visa på produkternas olika användningsområden. Detta då både konsumenter och professionella användare, såsom butiker, restauranger och fastfoodkedjor, har efterfrågat tips på hur de kan använda produkterna. En ny segmentering har också genomförts för
att tydligt särskilja produktsortiment åt och förenkla köpprocessen för konsumenterna.


Kort om Foodmark Sweden AB

Foodmark Sweden AB är Sveriges största producent av majonnäsbaserad sallad, majonnäs, sås och dressing. I Foodmarks produktportfölj ingår flera kända varumärken, bland annat Rydbergs och Rubins. Under varumärket Rydbergs marknadsförs ett heltäckande sortiment av majonnäsbaserade sallader, majonnäser och dressingar samt ett visst utbud av såser och dippsåser både mot konsumenter och professionella användare. Foodmark ingår i den norska koncernen Agra och uppstod som företagsnamn 1997. Foodmark omsätter knappt 400 Mkr och har ca 150 anställda. Affärsidén är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken, både mot konsumenter och professionella användare. Produktionen sker på de egna fabrikerna på Gotland och i Spånga.
Hemsida: www.rydbergs.se

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosamt produktkoncept med inspiration från sport
  2. Campbell’s populära soppor i design av Andy Warhol
  3. Gordon’s® gin – en populär klassiker i ny modern design
  4. Klassikern The Famous Grouse lanseras i ny modern design
  5. Lätt för livsnjutare