Håll vikten vid julbordet

Nu börjar julen närma sig. Och med julen kommer även mängder av julbord och julmat. Många ser nog fram emot dessa godsaker men det finns förmodligen de som tycker att det ska bli jobbigt. Det är nämligen svårt att försöka hålla vikten samtidigt som man blir bjuden på all julmat.

2129279-boxing-day-buffet-lunch-christmas-tree-and-log-fire

Vi har i ett tidigare inlägg skrivit om att man kan äta mat på högtider och sedan äta nyttigt. Men att många ändå får ångest över att äta en massa mat.

”Det är synd, för mat är aldrig någonting som ska innebära ångest, och så länge man rör på sig ordentligt kan man äta från påskmiddagen utan att ha dåligt samvete.” Läs mer.

Men för den som inte känner att den bara kan gå loss på julbordet utan vill hålla koll på vad den äter, har vi några tips. En fälla med julbord är att det finns så många olika rätter. Hjärnan säger åt oss att testa allt eftersom att den gillar variation. Lägger du därför istället bara upp lite mer av två rätter på tallriken, blir du mätt snabbare. När du ska ut och handla julmaten är det viktigt att försöka undvika de största förpackningarna. Har du en storförpackning med något lär du äta allt som finns i förpackningen. De brukar innehålla ungefär 20 procent mer än en vanlig förpackning och det innebär att du alltså äter 20 procent mer än vanligt.

När du sitter vid julbordet lär du förmodligen sitta där länge och prata med vänner och familj. I och med att du sitter vid bordet länge, finns det också mycket tid för att äta. Se därför till att du har koll på hur mycket du har ätit och ta inte mer bara för att maten står framför dig.