Pripps Blå

Pripps Blå är Sveriges mest sålda öl och ett av Sveriges mest kända varumärken. Sedan 1959 har det sålts oräkneliga miljoner liter Pripps Blå, och det är en produkt som de allra flesta vuxna svenskar har en relation till.

Pripps Blå’s långa historik (som beskrivs nedan) omfattar även en stycke svensk designhistoria. Under årens lopp har Pripps Blå funnits i ett tjugotal utföranden. Genomgående har den blåa färgskalan haft en tydlig roll liksom det maritima temat förknippat med sommar, sol och hav. Med Blå och dess retroinspirerade design tar Carlsberg ett nytt grepp, detta då man vill kommunicera en mer trendig och ungdomlig image.

Pripps Blå´s historia

Mellan 1922 och 1955 var starköl förbjudet i Sverige, men fick tillverkas på export, därav namnet Pripps Export.

1959 lanserades Pripps Export, som var ett starköl. Etiketten var femkantig och blå och ölet kallades därför för Pripps Blå i folkmun. Pripps Blå tillverkades i Göteborg.

I början av 60-talet hade Pripps Export (Blå) starköl en relativt liten försäljning i Sverige. Mellanölet dominerade marknaden tillsammans med pilsnern.

1965 introducerades mellanölet och fick säljas fritt i livsmedelsbutiker. Detta blev nödvändigt eftersom det från 1955 fria starkölet sålde för dåligt och alkoholpolitikens mål att styra från sprit till öl inte uppnåddes. Mellanölet sålde bra framför allt hos ungdomen, och mellanölskonsumtionen ökade stadigt.

1975 lanserades Pripps Blå som ett mellanöl. Sedan dess har det varit det största ölvarumärket i Sverige. Dekoren bestod av en vapensköld med ett lejon på ena sidan (symbol för styrka) och en enhörning (symbol för renhet) på den andra sidan.

1977 förbjöds mellanölet.

1990 utsågs Pripps Blå klass II till världens bästa lageröl i sin styrkeklass vid Brewing Industry International Awards, som är den öltävling med högst anseende i världen.

Pripps Blå-filmer vi minns

1991 relanserades Pripps Blå med låten ”Blå blå vindar och vatten” av Tomas Ledin. Skärgårdstemat med svensk sommar, frihet och gemenskap blev en succé. 1995 gjordes en uppföljare med Tommy Nilssons låt ”Dina färger var blå”. Flera olika reklamfilmer producerades på detta tema

1998 lanserades den nya lite tuffare reklamsatsningen ”Lite frihet har väl aldrig skadat”. Här finns filmerna ”Utvandrarna”, ”Poliserna och tjuvarna”, ”Rött kort” och ”Midsommar”.

2000 ompositionerades Pripps Blå med hjälp av reklamkampanjen ”Killsnack”. Detta koncept är lite mjukare än ”Lite frihet har väl inte skadat”. Det handlar om dialogen mellan män och om gemenskap och vänskap.

2002 lanserade Pripps Blå tre nya filmer med låten ”Vågorna” av Uno Svenningsson. Succékonceptet från 1991 är tillbaka.

2006 lanserade Pripps Blå en ny reklamfilm med låten ”Innan Klockan Slår” av den folkkäre artisten Patrik Isaksson. Låten är en duett med sångerskan Dea Norberg. Efter några år med tillbakagång är Sveriges mest folkkära öl åter på väg till toppen. Pripps Blå har gått från en 17:e till 4:e plats på Systembolagets topplista över sålda öl.