Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Fakta Cocio

MAT /

Historia
Cocio grundades 1951 i Danmark av Anker Pallesen. Han fick idén från USA där choklad och chokladmjölk var en stor succé. Tillsammans med sin fru Ella experimenterade Anker hemma i köket för att hitta en perfekt blandning och smak. Till slut hittade de rätt och startade produktion i Esbjerg på Jyllands västkust.

1976 sålde Anker sitt livsverk till ett amerikanskt företag, men produktionen behölls i Esbjerg. Fram till 1999 var Cocio i amerikansk ägo, men då köpte danska E. Bank Lauridsen Holding A/S och IAT företaget. Sedan dess har Arla Foods köpt in sig och äger idag 50 procent av Cocio.

Kuriosa
•    Anker Pallesen designade själv Cocios logotyp. Den används fortfarande.

  • Under mitten av 80-talet visades den första reklamfilmen för Cocio på TV i Danmark. Det var också en av de allra första reklamfilmerna som sändes på TV i Danmark överhuvudtaget.
  • I Danmark är varumärket Cocio lika känt som Lego.
  • Majoriteten av de som dricker Cocio i Danmark är mellan 15 och 30 år, det är ungefär lika delar män och kvinnor och det är vanligt att dricka Cocio på caféer, smörgåsbarer eller som ett mellanmål i farten.
  • Cocio sponsrar den svenske puckelpist-åkaren Fredrik Fortkord som bland annat vunnit JVM.

Sortimentet i Sverige
I Sverige finns sedan tidigare
•    Cocio på 70 cl-flaska.
•    Cocio på 40 cl-flaska.
•    Cocio på 20 cl-flaska.

Produkterna har 2-års hållbarhet i vanlig rumstemperatur och är till 100 procent tillverkade på naturliga råvaror.

Och nu kommer även

•    Cocio Cappuccino på 25 cl-flaska.

Produkten har 9-månaders hållbarhet i vanlig rumstemperatur och är till 100 procent tillverkad på naturliga råvaror.

Relaterade inlägg:

  1. Cocio Cappuccino-drinkar för vuxna
  2. Svenskarna älskar sitt kaffe
  3. Fakta Cointreau
  4. Fakta Ciprian’s
  5. Fakta ALMONDY