Myter kring Systembolaget

Påstående: Systembolaget finns till av en enda anledning, de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse.
Australian Wine Clubs kommentar: De alkoholrelaterade problemen blir mindre med en sund inställning till vin och annan alkoholhaltig dryck. Det viktiga är att skapa en god dryckeskultur där kvalitet och smak står i fokus snarare än kvantitet. Vin skall konsumeras med måtta och den bästa upplevelsen får man när vin och mat kombineras.

Systembolagets struktur fungerar inte för att uppnå sitt syfte. Enligt statistik säljs mindre än 50 % av den alkohol som konsumeras i Sverige via Systembolaget. Det visar att konsumenterna utnyttjar sin rätt att välja var och vad de vill handla, samt att Systembolagets struktur skapar en stark svart marknad för alkohol.

Påstående: Systembolagets urval av varor är faktiskt ett av världens största.
Australian Wine Clubs kommentar: Totalt har Systembolaget knappt 2 000 artiklar och det finns många viner i Systembolagets portfölj. Men i merparten av Systembolagets butiker ute i landet finns endast en bråkdel av dessa produkter.

Påstående: Systembolaget har ett brett sortiment av hög kvalitet som är tillgängligt i hela landet.
Australian Wine Clubs kommentar: För de som är intresserade av kvalitetsviner finns i Systembolagets basutbud endast 7 röda och 5 vita i prisklassen över 100 kronor. Det innebär att en majoritet av Svenskarna endast har tillgång till 12 viner av den kvaliteten.

I det fullständiga sortimentet från basutbud till högsta nivån T4 (T4 finns på 20 % av butikerna) finns 84 röda och 27 vita viner över 100 kronor. I de större butikerna, främst i storstäderna finns alltså ett bredare utbud, men merparten av svenskarna kan endast välja mellan 12 kvalitetsviner. Övrigt utbud är bag-in-box-viner, billiga viner samt sprit och öl.

Påstående: Systembolaget anpassar sitt utbud efter efterfrågan och förändring i omvärlden.
Australian Wine Clubs kommentar: Systembolaget har en extremt lång beslutsprocess och det tar runt sex månader innan vinet står i butikens hyllor. Vid efterfrågan från våra medlemmar kan Australian Wine Club ha ett nytt vin till försäljning inom en vecka.

Påstående: Även på Systembolaget lanseras prisvärda viner i mindre kvantiteter. Dessa är tillfälliga i utbudet och de släpps vid nio tillfällen per år.

Australian Wine Clubs kommentar: När Systembolaget gör limiterade lanseringar tar vinerna ofta slut väldigt snabbt, något som visar att det finns ett stort intresse för prisvärda viner av hög kvalitet.

När ett limiterat vin tar slut hos Systembolaget så är det slut, de beställer aldrig in mer av den varan trots fortsatt efterfrågan och att vinet finns att tillgå hos leverantören. Australian Wine Club har en mer flexibel struktur som tillåter oss att snabbt beställa mer av ett specifikt vin för att möta konsumenternas efterfrågan. Detta under förutsättning att vinet finns kvar att köpa från vingården.

Påstående: Viner som ej finns på det lokala Systembolaget kan beställas.
Australian Wine Clubs kommentar: Ja, men då måste du gå igenom katalogen eller hemsidan där det finns ett stort antal viner listade utan någon som helst bedömning av dess kvalitet eller smak. Du gör därefter beställningen och hämtar ut den på ditt lokala Systembolag. Hos Australian Wine Club får du på hemsidan utförlig information för att kunna göra bra vinval, och samtliga viner som finns i utbudet är även noga utvalda av professionella sommelierer. Därefter gör du beställningen, på hemsidan eller via kundtjänst, och får leveransen hemskickad.

Påstående: Systembolaget har väldigt bra priser.
Australian Wine Clubs kommentar: Systembolaget kan ofta sälja sina viner till bra priser trots ett stort pålägg då de köper stora kvantiteter och därför har ett bra förhandlingsläge. Som stor köpare kan de också sätta press på vingårdarna att sänka sina prisers till extremt låga nivåer.

Ur Australian Wine Clubs perspektiv handlar det inte enbart om priset – vinerna skall självklart vara prisvärda men dem tar också hänsyn till andra variabler. Vingårdar som arbetar med ekologiska viner, fair trade etc och de mindre vingårdarna där man vårdar hantverket kan inte sänka sina priser till samma låga nivå som de större, mer industrilika vingårdarna. Det innebär inte att vinerna säljs dyrt utan att det är bra viner till bra priser som tillgodoser olika konsumenters önskemål. Det utan att minska vingårdarnas marginaler tills de är näst intill obefintliga.

Påstående: Systembolaget är noga med ålderskontroll, säljer inte till den som är påverkad och motverkar langning.
Australian Wine Clubs kommentar: Systembolaget är inte ensamma om detta. Merparten av dem som arbetar med alkohol följer de lagar som reglerar marknaden i Sverige. Australian Wine Club lämnar inte ut leveransen utan att mottagaren kan identifiera sig och är 20 år.

Påstående: Systembolaget är märkesneutrala. Ingen leverantör eller något varumärke varken favoriseras eller diskrimineras.

Australian Wine Clubs kommentar: Systembolaget diskriminerar rutinmässigt vinproducenter som inte kan garantera en viss kvantitet. Därigenom diskriminerar de även vinköparna som inte får tillgång till, eller information om, de mindre vingårdarna världen över.

Australian Wine Club är med avsikt inte märkesneutrala. Dem erbjuder våra medlemmar de viner som efterfrågas. Ofta hittar man ett varumärke som man tycker om och vill därför prova mer vin ifrån. Då är det en självklarhet för Australian att i största möjliga mån tillhandahålla dessa viner.

Påstående: Alla besök hos Systembolaget bygger på ett bra kundmöte med värderingar kopplade till god dryckeskultur.

Australian Wine Club kommentar: Långt ifrån all personal kunderna möter hos Systembolaget har ett stort vinkunnande. Och alla som handlat där en fredag eller innan storhelgerna vet att fokus är på att effektivt genomföra försäljningen snarare än kundupplysningar. Få av dem som har kunskapen tar sig då tid att faktiskt rekommendera ett vin som skulle passa kundens behov, eller förmedla värderingar kopplade till en god dryckeskultur.

Vid köp hos Australian Wine Club finns omfattande information kring vinerna och förslag på råvaror och recept till vilka de passar, framtaget av våra sommelierer och kockar. Där finns även kommentarer och recensioner som våra medlemmar har gjort, samt expertutlåtanden från sommelierer. Vill man tala med någon gällande sin beställning så går det bra att ringa vår kundtjänst som har öppet sju dagar i veckan mellan 12.00-20.00.

Påstående: Systembolaget har ett brett, mångsidigt utbud för att matcha konsumenternas önskemål.
Australian Wine Clubs kommentar: Systembolaget vet inte vilka som köper deras viner eller vad konsumenterna faktiskt tycker om vinerna de köper. Australian Wine Club uppmuntrar sina medlemmar att recensera och tycka till om produkterna.

Innan ett vin erbjuds till medlemmarna blindprovas det av en expertpanel bestående av fristående vinexperter, representanter från Australian Wine Club och ”vanliga” vinentusiaster. Panelen består av 7-10 personer och lika delar kvinnor och män. Deras betyg och kommentarer finns också presenterade på hemsidan. Även medlemmarna kan lägga ut sina kommentarer för alla att se på hemsidan. Medlemmarna vet vad de tycker om och delar gärna sina upplevelser med varandra.

Påstående: Det ska vara lätt att nå Systembolaget. Därför har de drygt 410 butiker runt om i landet, alla med lördagsöppet. Dessutom finns de på cirka 560 ombud på mindre orter och i glesbygden.
Australian Wine Clubs kommentar: 410 butiker täcker inte på långa vägar in hela Sverige, och hos ombuden finns ingen dryckesutbildad personal utan där beställer och hämtar man sin leverans. Hos Australian Wine Club kan du handla var än du bor/befinner dig i landet, och vinerna levereras även över hela landet. I Stockholm och Göteborg med omnejd kan du få vinet levererat till din dörr vilket omfattar flera tusen adresser, i resten av landet finns 1 600 utlämningsställen där du kan hämta ditt vin

Påstående: Svenska folket har stort förtroende för Systembolaget.
Australian Wine Clubs kommentar: Fram tills nu har det inte funnit något egentligt alternativ till Systembolaget och det som kommunicerats via Systembolaget har blivit taget för en sanning. För Australian Wine Club är det självklart otroligt viktigt att bygga upp ett lika starkt förtroende hos deras medlemmar. Australian Wine Club är som ny aktör inte bättre än deras senaste kundkontakt och har inte lyxen att sälja en enda flaska med dåligt vin.

Påstående

tjänsten

Australian Wine Club

Systembolaget

Utbud

Över 60 kvalitetsviner.

12 kvalitetsviner i bassortimetet

Leverantörer

Säljer sitt egenimporterade och andra leverantörers vin.

Säljer vin från flera leverantörer.

Information

Väldigt tydlig.

Personalen har varierande kunskap.

Tillgänglighet

7 dagar i veckan, dygnet runt.

Måndag-fredag cirka 10.00-18.00

Lördag cirka 10.00-13.00

Hemleverans

Ja

Nej

Antal utlämningsställen

– Hemleverans Storstockholm

och Göteborg med omnejd.

– Utlämning över hela landet.

970 (410 butiker, 560 ombud)

Ålderskontroll

Ja

Ja

Prenumeration

Ja

Nej

Nöjd kund-garanti

Ja

Nej

Svarar snabbt mot marknaden

Ja

En vecka att få ut nya produkter en dag att ta bort de som ej håller måttet.

Nej

Sex månader att få ut nya produkter.

Specialerbjudanden

Ja

Nej