Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Kellogg’s® stödjer Rosa Bandet för fjärde året i rad

MAT /

Fyra specialdesignade paket hjälper till i kampen mot bröstcancer

För varje paket som säljs av Kellogg’s® Special K® Classic under oktober månad går 2 kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Fyra förpackningar med kvinnor i olika åldrar som håller varandras händer har tagits fram. Detta symboliserar årets tema ”Tillsammans kan vi göra skillnad”. Förpackningen pryds även av årets design av Rosa Bandet som har tagits fram av den välkända svenska illustratören Liselotte Watkins. Kellogg´s räknar i år med att skänka runt 700 000 kronor till kampen mot bröstcancer.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor i Sverige och antalet drabbade växer ständigt. Varje år ställs närmare 7 000 bröstcancerdiagnoser i Sverige. Det innebär att var nionde kvinna någon gång kommer att drabbas av bröstcancer. Tack vare forskningens framsteg botas idag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer. Kellogg’s är stolta över att samarbeta med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj för fjärde året i rad. Genom att skänka 2 kronor av varje sålt paket av specialdesignade Kellogg’s Special K Classic 500 g under oktober månad, räknar Kellogg´s med att kunna skänka 700 000 kronor till Cancerfonden.

– Var nionde svensk kvinna drabbas någon gång i livet av bröstcancer och det är ett långsiktigt åtagande för oss att stödja Rosa Bandet-kampanjen. Det är viktigt att forskningen kring bröstcancer fortsätter och om vi alla bidrar tillsammans blir utmaningarna mindre och resultaten större, vilket vi också vill lyfta fram med Kellogg´s motto som i år är ”Tillsammans kan vi göra skillnad”, säger Charlotte Madsen, Nordic Marketing Director på Kellogg´s.

Fyra specialdesignade förpackningar
Till årets Rosa Bandet-kampanj har Kellogg´s tagit fram fyra nya förpackningar. Varje förpackning har en kvinna med utsträckta armar på framsidan. Ställer man förpackningarna bredvid varandra ser det ut som om de håller varandra i händerna vilket symboliserar årets tema som är “Tillsammans kan vi göra skillnad”. På baksidan av paketen finns en bild på de fyra kvinnorna tillsammans, där de berättar om sina olika erfarenheter av och tankar kring bröstcancer. Förpackningen pryds även av årets design av Rosa Bandet som är framtaget av den välkända svenska illustratören Liselotte Watkins. Liselotte säger om sin design att hon ville göra ett mönster som hyllar brösten och som känns positivt och glatt, även om ämnet är allvarligt. Mönstret påminner henne om sin barndom och hennes mammas glada T-shirtar. Liselotte ville göra en armé av bröst som tillsammans känns starka – som fåglar på en telefonlinje ute i det fria.

Specialdesignade Kellogg´s Special K Classic 500 g och 750 g, cirkapris från 26,90 kr, säljs i livsmedelsbutiker runt om i Sverige under oktober 2010.

Kort om Kellogg’s och Special K
Grunden till företaget Kellogg’s lades i och med Will Keith Kelloggs upptäckt av den rostade flingan, som sedan utvecklades till Kellogg’s Corn Flakes. Idag har företaget vuxit ”bortom frukost” till ett brett internationellt matföretag. Kellogg’s har funnits på den svenska marknaden sedan 1929. År 1960 lanserades Kellogg’s Special K i Sverige och har sedan dess blivit det största varumärket Kellogg’s har på den svenska marknaden. I Sverige finns Special K i fyra varianter; Classic, Red Berries, Dark Chocolate & Strawberry samt Fullkorn. www.kelloggs.se

Kort om Cancerfonden och Rosa Bandet
Cancerfonden har sedan 2003 arbetat med Rosa Bandet-kampanjen i Sverige tillsammans med svenska folket, organisationer och företag. I Sverige har Cancerfonden genom Rosa Bandet samlat in närmare 265 miljoner kronor till kampen mot bröstcancer.

Relaterade inlägg:

  1. Kellogg’s® och rosa bandet i samarbete
  2. Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
  3. Fakta Kellogg’s® och Rosa Bandet
  4. Kellogg’s söker ansikte till Special K Rosa Bandet-förpackning
  5. Starta året med en sund livsstil som håller i längden