Whisky – den nya dryckestrenden bland kvinnor

Whiskytrender i Sverige
Intresset för whisky är i år större än någonsin i Sverige, det visar bland annat Systembolagets växande utbud av whiskymärken En klar trend som man kan urskilja är att intresset för whisky ökar betydligt hos kvinnor. Något som bland annat har visat sig på krogen och i det växande antalet whiskyklubbar som får alltfler kvinnliga medlemmar.

Traditionellt har whisky främst konsumerats av män men under senare år har även kvinnorna upptäckt dess goda egenskaper. En dryckestrend som av experter spås bli allt populärare. I takt med det växande whiskyintresset har även valmöjligheten på barer och restauranger ökat, där många krogägare lägger sig vinn om att kunna erbjuda ett brett utbud av whiskysorter. Kvinnornas växande whiskyintresset märks på köpbeteendet på krogarna där alltfler beställer whisky som avec eller drink. Dessutom märker man att det är många som inte bara beställer whisky utan är ute efter ett specifikt märke. Det visar sig också genom det ökande antalet whiskyklubbar i Sverige, där alltfler kvinnor blir medlemmar.

– Det är många kvinnor som tycker om whisky och intresset växer, säger Mikael Lundén på Maxxium. Framförallt är intresset stort bland lite äldre kvinnor i storstäderna, vilket troligtvis beror på mognad, erfarenhet och utbud. De har smakat de mesta och upptäcker ofta whisky genom blended whisky. Tillväxten bland kvinnor går långsammare än bland män där maltwhiskyn nästan blivit något av en manlig rit och rekryteringen sker redan i
20-årssåldern.

Kvinnlig whisky- en myt
Det är allmänt känt att vi nordbor har en faiblesse för rökig whisky, men det finns även en stereotyp bild om att det framförallt är män som tycker om rökig whisky. Men faktum är att det inte finns någon typisk manlig och kvinnlig whisky. Däremot är kvinnor ofta inte lika prestigebundna som män utan frågar och erkänner att de uppskattar olika sorters whisky, även de sorter som inte är så rökiga. Vid whiskyprovningar har det visat sig att kvinnor ofta har ett mer utvecklat doft- och smaksinne. Kvinnor har därför lättare att hitta nyanserna i arom och smak och kan tala om vad som är karakteristiskt för de olika whiskysorterna och kan därför lättare finna den whisky som de verkligen uppskattar.

Whiskytoppen
Sedan 90-talet har man kunnat urskilja en del tydliga trender i Systembolagets försäljning. Bland annat ökningen av såld maltwhisky, en trend som har hållit i sig. Exakt hur mycket whisky som dricks i Sverige är svårt att få en uppgift på eftersom whiskyn hittar många vägar till Sverige. Systembolagets siffror ger dock en bra indikation på proportionerna. Försäljningsstatistiken från 2003 visar att trots maltwhiskytrenden är det fortfarande blended som är den i särklass mest köpta whiskyn i Sverige. Volymerna för maltwhisky är betydligt lägre, vilket till stor del beror på att blended har en stark ställning hos många svenskar men givetvis också på att maltwhiskyn kostar mer. Men samtidigt kan man utgå från att andelen egenimporterad maltwhisky (tax-free och annat inköp i utlandet) är betydligt högre än för blended whisky. Whiskytoppen i Sverige 2003:

1.    Lord Calvert, kanadensisk whisky
2.    The Famous Grouse, skotsk blended whisky
3.    Bell´s, skotsk blended whisky
4.    Black Velvet, kanadensisk whisky