Matochdrycker.se

Välkommen till vår matsida!

Tips och recept på mat och dryck

Historien om Jarlsberg

MAT /

Schweiz var redan på 1800-talet känt för att tillverka ost med runda hål. År 1830 fick Norge besök av en schweizare som kom till det norska landskapet Jarlsberg för att lära norrmännen att ysta ost med just runda hål. Under de två åren schweizaren var i Norge tog de fram en god och karaktäristisk ost med runda hål som man dock slutade tillverka strax efter att han återvände till Schweiz.

1956 bestämde sig professor Ole Martin Ystgaard för att börja tillverka ost utifrån det gamla receptet. Hans ambition var att få fram en mjuk, mellanfet ost med fina runda hål. Osten såldes under namnet OLA-ost tills den 1961 döptes om till Jarlsberg.

Jarlsbergs hemlighet

Hur får Jarlsberg sin milda, söta och nötiga smak? Och varför är hålen så jämna och runda?
Precis som vid tillverkning av annan hårdost så ligger svaren i den bakteriekultur som tillsätts under ystningen. Tine Mejerier som idag tillverkar Jarlsberg har under många år arbetat med utvecklingen av den speciella bakteriekulturen och exakt hur den ser ut är en välbevarad hemlighet.

Jarlsbergs sortiment i Sverige

Jarlsberg är en premiumost som håller mycket hög kvalitet. Jarlsberg Original har funnits i Sverige i över 25 år och är en av de fem ostar som svensken känner till mest. Under 2004 har Jarlsberg lanserat både årslagrad Jarlsberg samt två färdigskivade Jarlsberg och under 2006 lanseras Jarlsberg Lettere.

–    Jarlsberg Original, 27% fetthalt, lagrad i 3 månader, cirka 50 kronor/styck.
–    Årslagrad Jarlsberg, 28% fetthalt, lagrad i minst tolv månader, cirka 110 kr/kilot.
–    Färdigskivad Jarlsberg Original, 27% fetthalt, lagrad i 3 månader, 22 kr/10 skivor (150 g).
–    Färdigskivad Jarlsberg Lätt, 16% fetthalt, lagrad i 3 månader, 22 kr/10 skivor (150 g).
–    Jarlsberg Lettere 16 % fetthalt. Lagrad i 3 månader, XX kronor/styck.

Information Tine Mejerier
Tine Mejerier är Norges största producent, distributör och exportör av mejerivaror. Företaget är väletablerat i Norge och också ett av Norges starkaste varumärken.

Precis som Milko som marknadsför Jarlsberg i Sverige är Tine ett kooperativ som ägs av mjölkbönder (20 600 stycken). Dessa bönder levererar årligen 1,5 miljarder liter komjölk och 20 miljoner liter getmjölk till produktionen.

Tine tillverkar över 200 produkter inom områdena: ost, mjölk, yoghurt. De internationellt största varumärkena från Tine är ostarna Jarlsberg, Ridder, Gudbrandsdalsost och Snöfrisk. Jarlsberg står för 60 procent av Tines export. De främsta exportmarknaderna är USA och de nordiska länderna.

Relaterade inlägg:

  1. Fakta om Jarlsberg
  2. Historien om Ardbeg
  3. Hela historien exklusivt: festerna, pengarna, kläderna
  4. Sufflé à la Jarlsberg
  5. Kjempesmart ost fra Norge!